Skip to header Skip to main content Skip to footer
007 _DSC9586
© Nobel Prize Outreach. Foto: Clément Morin

Skolprogram
Årskurs 4-6

Lika rätt – har vi det?

Genom praktiska och muntliga övningar får eleverna fundera på vilka rättigheter ett barn har och vad som egentligen menas med rättvisa. Vi pratar också om Nobels fredspris i museets utställning.

Bokningen är preliminär. Vi återkommer inom 72 timmar med bokningsbekräftelse.

Praktiskt

90 minuter
900 kr
Upp till 30 barn

I det här programmet utgår vi från barnkonventionen, när vi diskuterar barns situation runt om i världen, och vilka rättigheter ett barn har. Vi tar en runda i museets utställning för att prata om några av fredspristagarnas arbeten för mänskliga rättigheter.

Programmet är byggt på interaktiva övningar för att öka elevernas delaktighet, men även varvat med teoretiska genomgångar.

Anknytning till LGR 22
  • Samhällskunskap
    • I syftet står: Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska syfta till att eleverna utvecklar för­trogenhet med demokrati och mänskliga rättigheter.
    • I det centrala innehållet står: De mänskliga rättigheterna och deras betydelse, inklusive barnets rättig­he­ter i enlighet med barnkonventionen. Principen om likabehandling, in­klu­sive skydd mot diskriminering.
    • I barnkonventionens paragraf 29 står att skolan ska hjälpa barnet att utvecklas och lära barnet om mänskliga rättigheter. Detta program är framtaget för att vara ett stöd för skolorna i det arbetet.