Skip to header Skip to main content Skip to footer
E Coli
© Science Photo Library

ForskarhjÀlpen

Bakteriejakten

I ForskarhjÀlpen fÄr elever och lÀrare pÄ högstadiet möjlighet att arbeta tillsammans med en forskare som behöver hjÀlp med datainsamling. Eleverna fÄr anvÀnda sina kunskaper i ett autentiskt forskningsprojekt tillsammans med forskaren.

Årets upplaga handlar om bakterier och biologisk mĂ„ngfald.

Bakteriejakten Ă€r den femtonde upplagan av ForskarhjĂ€lpen. I Ă„r kommer eleverna att kartlĂ€gga samt samla in prover frĂ„n förskolegĂ„rdar. Insamlade prover analyseras av Malin Flodström Tullberg och hennes forskargrupp vid Karolinska institutet i Stockholm. Den insamlade datan kommer att utgöra ett unikt forskningsunderlag. 

Årets postrar

Se skolornas postrar för Bakteriejakten.

Bakteriejakten

Miljön vi vĂ€xer upp i kan pĂ„verka vĂ„r hĂ€lsa. Forskning tyder pĂ„ att det Ă€r positivt för hĂ€lsan att vistas i miljöer med högre biologisk mĂ„ngfald för att det minskar risken att utveckla allergier.  NĂ€r du hör begreppet biologisk mĂ„ngfald tĂ€nker du kanske pĂ„ vĂ€xter och djur pĂ„ land och i vatten som du kan se med blotta ögat. I Bakteriejakten undersöker vi den biologiska mĂ„ngfald som finns pĂ„ marken och utgörs av olika mikrober, sĂ„ som bakterier.  

I Bakteriejakten behöver forskarna hjĂ€lp med att undersöka den mikrobiologiska mĂ„ngfalden i barns uppvĂ€xtmiljö – pĂ„verkas den av förskolans geografiska placering och nĂ€rhet till natur? Eleverna kommer att samla in prover frĂ„n förskolegĂ„rdar med stadsnĂ€ra och lantlig placering. Forskarna kommer att analysera proverna och delar de med eleverna som sedan tolkar och jĂ€mför resultaten utifrĂ„n givna kriterier samt sina egna kreativa idĂ©er. 

Vad vill forskarna ha hjÀlp med?

Forskarna förser eleverna med bakgrundsinformation om forskningsuppgiften, samt redskap och instruktioner för insamling och analys. Förskolor vĂ€ljs ut utifrĂ„n givna kriterier och elevernas egna önskemĂ„l. NĂ€r alla prover Ă€r insamlade skickas de till forskarna tillsammans med insamlingsprotokoll och fotodokumentation. Forskarna analyserar proverna och meddelar eleverna resultatet för hur mikrobiell mĂ„ngfald ser ut. Eleverna genomför sin analys sjĂ€lvstĂ€ndigt med stöd frĂ„n forskarna. Sedan presenterar forskarna sina resultat och slutsatser utifrĂ„n förskolornas stadsnĂ€ra eller lantliga placeringar. 

Hur gÄr det till?

Eleverna kommer att samla in prover frĂ„n olika förskolegĂ„rdar. Tillsammans med proverna skickar de ocksĂ„ in protokoll om miljön och foton av provtagningspunkterna. I klassrummet arbetar de med övningar som syftar till att förtydliga konceptet biologisk mĂ„ngfald. Forskarna analyserar de inskickade proverna och Ă„terkopplar resultaten till eleverna som jĂ€mför och diskuterar vad eventuella skillnader kan bero pĂ„. De kommer Ă€ven att jĂ€mföra resultaten med miljödata frĂ„n flygfoton och kartor.  

Varför undersöker vi biologisk mÄngfald?

Forskarna vill undersöka faktorer som pĂ„verkar flora och biologisk mĂ„ngfald i barns uppvĂ€xtmiljö. Tidigare studier visar ett samband mellan exponering för mikrobiell mĂ„ngfald och risken för att utveckla allergier. Denna studie syftar till att besvara frĂ„gan om den biologiska mĂ„ngfalden pĂ„ förskolegĂ„rdar pĂ„verkas av deras lantliga eller stadsnĂ€ra placering. Resultaten kan vara vĂ€rdefulla för framtida stadsplanering och för att undersöka om biologisk mĂ„ngfald i uppvĂ€xtmiljön pĂ„verkar risken för allergier och andra sjukdomar. Detta kan i sin tur bidra till framtida hĂ€lsofrĂ€mjande Ă„tgĂ€rder.  

NÀr ska vi göra detta?

Den 28 april var Bakteriejaktens uppstartskonferens pĂ„ Nobelprismuseet. 

Elevernas datainsamling sker vid tvÄ tillfÀllen: pÄ vÄren och pÄ hösten 2025.

Inga kostnader Àr förknippade med deltagande i projektet.



Material

LĂ€rarhandledning och styrdokument
FÀltundersökning
Presentationer uppstart
Elevövningar
Logotyper till poster

Kontakt

[email protected]

Partners

ForskarhjĂ€lpen finansieras av Stiftelsen för strategisk forskning


Ssf logotype
Karolinska Institutet logotyp