
ForskarhjÀlpen
Bakteriejakten
I ForskarhjÀlpen fÄr elever och lÀrare pÄ högstadiet möjlighet att arbeta tillsammans med en forskare som behöver hjÀlp med datainsamling. Eleverna fÄr anvÀnda sina kunskaper i ett autentiskt forskningsprojekt tillsammans med forskaren.
à rets upplaga handlar om bakterier och biologisk mÄngfald.
Bakteriejakten Àr den femtonde upplagan av ForskarhjÀlpen. I Är kommer eleverna att kartlÀgga samt samla in prover frÄn förskolegÄrdar. Insamlade prover analyseras av Malin Flodström Tullberg och hennes forskargrupp vid Karolinska institutet i Stockholm. Den insamlade datan kommer att utgöra ett unikt forskningsunderlag.
Ă rets postrar
Se skolornas postrar för Bakteriejakten.
Bakteriejakten
Miljön vi vÀxer upp i kan pÄverka vÄr hÀlsa. Forskning tyder pÄ att det Àr positivt för hÀlsan att vistas i miljöer med högre biologisk mÄngfald för att det minskar risken att utveckla allergier. NÀr du hör begreppet biologisk mÄngfald tÀnker du kanske pÄ vÀxter och djur pÄ land och i vatten som du kan se med blotta ögat. I Bakteriejakten undersöker vi den biologiska mÄngfald som finns pÄ marken och utgörs av olika mikrober, sÄ som bakterier.
I Bakteriejakten behöver forskarna hjĂ€lp med att undersöka den mikrobiologiska mĂ„ngfalden i barns uppvĂ€xtmiljö â pĂ„verkas den av förskolans geografiska placering och nĂ€rhet till natur? Eleverna kommer att samla in prover frĂ„n förskolegĂ„rdar med stadsnĂ€ra och lantlig placering. Forskarna kommer att analysera proverna och delar de med eleverna som sedan tolkar och jĂ€mför resultaten utifrĂ„n givna kriterier samt sina egna kreativa idĂ©er.
Vad vill forskarna ha hjÀlp med?
Forskarna förser eleverna med bakgrundsinformation om forskningsuppgiften, samt redskap och instruktioner för insamling och analys. Förskolor vÀljs ut utifrÄn givna kriterier och elevernas egna önskemÄl. NÀr alla prover Àr insamlade skickas de till forskarna tillsammans med insamlingsprotokoll och fotodokumentation. Forskarna analyserar proverna och meddelar eleverna resultatet för hur mikrobiell mÄngfald ser ut. Eleverna genomför sin analys sjÀlvstÀndigt med stöd frÄn forskarna. Sedan presenterar forskarna sina resultat och slutsatser utifrÄn förskolornas stadsnÀra eller lantliga placeringar.
Hur gÄr det till?
Eleverna kommer att samla in prover frÄn olika förskolegÄrdar. Tillsammans med proverna skickar de ocksÄ in protokoll om miljön och foton av provtagningspunkterna. I klassrummet arbetar de med övningar som syftar till att förtydliga konceptet biologisk mÄngfald. Forskarna analyserar de inskickade proverna och Äterkopplar resultaten till eleverna som jÀmför och diskuterar vad eventuella skillnader kan bero pÄ. De kommer Àven att jÀmföra resultaten med miljödata frÄn flygfoton och kartor.
Varför undersöker vi biologisk mÄngfald?
Forskarna vill undersöka faktorer som pÄverkar flora och biologisk mÄngfald i barns uppvÀxtmiljö. Tidigare studier visar ett samband mellan exponering för mikrobiell mÄngfald och risken för att utveckla allergier. Denna studie syftar till att besvara frÄgan om den biologiska mÄngfalden pÄ förskolegÄrdar pÄverkas av deras lantliga eller stadsnÀra placering. Resultaten kan vara vÀrdefulla för framtida stadsplanering och för att undersöka om biologisk mÄngfald i uppvÀxtmiljön pÄverkar risken för allergier och andra sjukdomar. Detta kan i sin tur bidra till framtida hÀlsofrÀmjande ÄtgÀrder.
NÀr ska vi göra detta?
Den 28 april var Bakteriejaktens uppstartskonferens pÄ Nobelprismuseet.
Elevernas datainsamling sker vid tvÄ tillfÀllen: pÄ vÄren och pÄ hösten 2025.
Inga kostnader Àr förknippade med deltagande i projektet.
Material
LĂ€rarhandledning och styrdokument
FÀltundersökning
Presentationer uppstart
Elevövningar
Logotyper till poster
Kontakt
Partners
ForskarhjÀlpen finansieras av Stiftelsen för strategisk forskning

