
Skolprogram
Åk 7–9, ämnesövergripande
Alfred Nobel och Nobelpriset för högstadiet
Om Alfred Nobel, Nobelpriset och pristagarna. Eleverna får fundera över Nobels berömda testamente och prova på att själva utse en pristagare.
Praktiskt
90 minuter
900 kr
Inför besöket: Dela in klassen i fem grupper
I slutet av 1800-talet skrevs ett testamente som kom att betyda mer än någon hade kunnat ana. Alfred Nobels tankar var tidstypiska och moderna på samma gång. Resultatet är välkänt: Nobelpriset.
Vi berättar om Alfred Nobel och bakgrunden till Nobelprisen. Eleverna får fundera över Nobels berömda testamente för att sedan i grupp utifrån testamentets kriterier utse en värdig Nobelpristagare. Vi avslutar med filmvisning och diskussion om ett antal pristagare och deras arbeten.
Anknytning till Lgr22
Biologi, åk 7–9
- Informationssökning, kritisk granskning och användning av information som rör biologi.
- Argumentation och ställningstaganden i aktuella frågor som rör miljö och hälsa.
Fysik, åk 7–9
- Informationssökning, kritisk granskning och användning av information som rör fysik.
- Argumentation och ställningstaganden i aktuella frågor som rör energi, teknik och miljö.
Historia, åk 7–9
- Industrialiseringen i Europa och Sverige.
Kemi, åk 7–9
- Informationssökning, kritisk granskning och användning av information som rör kemi.
- Argumentation och ställningstaganden i aktuella frågor som rör miljö och hälsa.
Samhällskunskap, 7–9
- Kränkningar av de mänskliga rättigheterna i olika delar av världen och internationellt arbete för att främja mänskliga rättigheter.
Svenska, 7–9
- Sammanfattning av texter.
- Några skönlitterärt betydelsefulla författare och deras verk samt de historiska och kulturella sammanhang som verken har tillkommit i.