
Skolprogram
Åk 7–9, ämnesövergripande
Kreativitet
Genom övningar och diskussion får eleverna fundera över vad kreativitet kan vara när det gäller såväl Alfred Nobel och olika Nobelpristagare, som sig själva.
Praktiskt
90 minuter
900 kr
I det här programmet ges eleverna exempel på vad kreativitet kan vara hos Alfred Nobel och olika Nobelpristagare, men de får också fundera över vad kreativitet är hos sig själva.
Genom kreativitetsövningar och någon film stimuleras eleverna till diskussion om kreativitet. Hur ser den egna kreativa processen ut?
Nobelpristagarnas arbete fungerar som tankeväckande exempel. Deras väg till Nobelprisen understryker att den kreativa processen är högst individuell, men också att det finns vissa gemensamma nämnare.
Anknytning till Lgr22
Skolans uppdrag
- Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt deras vilja att pröva och omsätta idéer i handling och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. /…/
- Utbildningen ska därigenom ge eleverna förutsättningar att utveckla ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap.