Skip to header Skip to main content Skip to footer
Nobeller

Skolprogram
Åk 9, svenska/litteratur

Noveller – om Nobelpris, litteratur och att läsa mellan raderna

Ett skolprogram för högstadiet där eleverna får bekanta sig med novellen som litterär genre, och vad det innebär att läsa mellan raderna.

Bokningen är preliminär. Vi återkommer inom 72 timmar med bokningsbekräftelse.

Praktiskt

90 minuter
900 kr

Inför besöket: Dela gärna in klassen i sex grupper

Hur omfattande får en novell vara? Och hur skiljer den sig från en roman? I programmet Noveller får eleverna bekanta sig med novellen som litterär genre. Med utgångspunkt i några Nobelprisbelönade författare, såsom Alice Munro och Ernest Hemingway, närmar vi oss ett antal berättartekniska grepp, väl använda i såväl romaner som noveller.

Programmet innehåller genomgångar och övningar där eleverna får läsa, analysera, diskutera och värdera novelltexter. Både textperspektiv och läsarperspektiv behandlas, och eleverna får öva sig i att läsa mellan raderna. Begrepp som tas upp är bland annat in medias res, berättarperspektiv och isbergstekniken.  

Anknytning till Lgr22

Svenska, åk 7–9

  • Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syfte, avsändare och sammanhang. Att urskilja innehåll som kan vara direkt uttalat eller indirekt uttryckt i texten.  
  • Sammanfattning av texter.  
  • Analys av texter med koppling till upphovsperson, tid och andra texter samt utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor.