Skip to header Skip to main content Skip to footer

Information om Nobelprismuseet på lättläst svenska

Välkommen till Nobelprismuseet!

Nobelprismuseet är ett museum som ligger på Stortorget i Gamla stan i Stockholm.

Nobelprismuseet har en våning som ligger på gatuplan.

Du går in till museet genom dörren på Stortorget.

Fasaden på Nobelprismuseet, ett museum i Stockholm.
I den här byggnaden ligger Nobelprismuseet. © Nobel Prize Outreach. Foto: Clément Morin

Vad finns i museet?

I Nobelprismuseet finns utställningar, en butik, en restaurang och ett rum för barn.

Utställningarna handlar om Nobelpriset och vilka personer som har fått det.

De som har fått Nobelpriset kallas Nobelpristagare.

Nobelpristagare är forskare, författare eller personer som arbetar för fred.

På Nobelprismuseet kan du lära dig om vad Nobelpristagarna har gjort.

Nobelpriset grundades av en svensk uppfinnare som hette Alfred Nobel.

I våra utställningar kan du lära dig om Alfred Nobel och hans liv.

I Nobelprismuseets rum för barn finns barnböcker, leksaker och pussel.

I Nobelprismuseets butik kan du köpa böcker, leksaker, kläder, smycken och souvenirer.

Nobelprismuseets restaurang heter Bistro Nobel.

Öppettider

Nobelprismuseet är stängt på måndagar, under månaderna september–april.

Mellan maj och augusti är Nobelprismuseet öppet alla dagar i veckan.

Om du vill se alla öppettider, klicka på knappen här under.

Priser

För att kunna besöka Nobelprismuseet behöver du köpa en biljett.

Du köper biljetten i museet, precis när du har gått in genom dörren.

Om du vill se priserna på biljetter, klicka på knappen här under:

Hitta till Nobelprismuseet

Nobelprismuseets adress är:
Stortorget 2, Gamla Stan, Stockholm

Tunnelbana

Åk tunnelbana till stationen Gamla stan.

Du kan ta både grön och röd tunnelbanelinje till Gamla stan.

Promenera från tunnelbanestationen till Stortorget.

Promenaden tar ungefär 5-10 minuter.

Buss

Ta någon av bussarna 2, 3, 53, 55, 57, och 76.

Hållplatserna närmast museet heter antingen Slottsbacken eller Riddarhustorget.

Du kan planera din resa med hjälp av en reseplanerare.

Taxi

Om du behöver ta taxi, kan bilen inte köra fram till huvudingången.

Taxin behöver stanna på Slottsbacken, som är på baksidan av huset.

Har du några frågor?

Om du har några frågor, kan du kontakta oss.

Telefonnummer och mailadresser hittar du om du klickar på knappen här under:

Om du vill läsa mer om museets tillgänglighet, klicka på knappen här under: