Skip to header Skip to main content Skip to footer
Aziz Sancar DNA Model
© Nobel Prize Outreach. Foto: Alexander Mahmoud

Skolprogram
Gymnasiet, naturvetenskap

Genetik och upptäckten av DNA

Med hjälp av övningar och film får eleverna närma sig hur kunskapen om ärftlighetsmekanismen växt fram och sätta sig in i etiska frågor om genteknik.

Praktiskt

90 minuter
900 kr

Genetiken har utvecklats enormt under 1900-talet. Vilka upptäckter har lett fram till det vi vet idag? Med hjälp av övningar och film får eleverna närma sig hur kunskapen om ärftlighetsmekanismen växt fram och hur Francis Crick och James D Watson hittade strukturen till DNA-molekylen.

Idag är gentekniken omdebatterad och vi står inför en rad gemensamma och svåra etiska beslut. Genom diskussion sätts eleverna in i problematiken och får möjlighet att ventilera sina åsikter. Programmet anknyter också till frågor om forskarens ansvar; om fri forskning och om kunskap alltid är av godo.

Programmet passar för alla ämnen som knyter an till området genetik.

Anknytning till Gy25

Biologi, Nivå 1

  • Ärftlighetens mekanismer samt celldelning och mutationer. Genernas uttryck och koppling till organismens egenskaper. Proteinsyntes.
  • Biologins betydelse för vetenskap, individ och samhälle med exempel från historiska och aktuella händelser.
  • Modeller som beskrivning av verkligheten. Modellers och teoriers giltighet samt det experimentella arbetets betydelse för deras utveckling över tid.

Biologi, Nivå 2

  • Bio- och gentekniska metoder samt deras användning inom olika områden.
  • Biologins betydelse för vetenskap, individ och samhälle med exempel från historiska och aktuella händelser.
  • Modeller som beskrivning av verkligheten. Modellers och teoriers giltighet samt det experimentella arbetets betydelse för deras utveckling över tid.

Naturkunskap, Nivå 1a2 och 1b

  • Cellens och individens genetik och evolutionära aspekter på detta. Gentekniska metoder och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter.