
Skola
Skolprogram
Nobelprismuseet erbjuder skolprogram anpassade för förskolan, grundskolan, gymnasiet och anpassade grundskolan. Programmen utgår från Alfred Nobel och Nobelpriset och knyter an till olika teman inom vetenskap, litteratur och fred.
I museets unika och spännande miljö stimuleras elevernas nyfikenhet, kunskap och lust till engagemang. Bokningsbara tider hittas på respektive programsida.
Programmen är 30, 45, 60, 90 eller 120 minuter långa och kostar mellan 700 och 1000 kronor per grupp. Vi kan även ordna heldagsprogram och specialupplägg vid förfrågan.
Dialog och interaktion är viktiga inslag när klasser besöker Nobelprismuseet. I elevaktiva arbetsformer närmar vi oss komplexa frågor på ett lekfullt och inspirerande sätt. Välkommen med din klass!
Bokning och praktisk information
Förskola och lågstadiet
-
Alfred Nobel och Nobelpriset för lågstadiet
Om Alfred Nobel, hans liv och testamente. Vi berättar om de olika priskategorierna och gör praktiska övningar tillsammans.
Foto: Alexander Mahmoud © Nobel Prize Outreach
-
Röra om och skapa nytt
Tillsammans upptäcker vi vad kemi kan handla om. Vi ser att mycket runt omkring oss är blandningar av olika saker. Snart märker man att det finns kemi nästan överallt.
© Nobel Prize Outreach. Foto: Nanaka Adachi
Mellanstadiet
-
Alfred Nobel och Nobelpriset för mellanstadiet
Vi berättar om Alfred Nobel, hans liv och testamente. Vi pratar om de olika priskategorierna och gör praktiska övningar tillsammans.
© Nobel Prize Outreach. Foto: A. Mahmoud
-
Forskarglädje
Ett skolprogram för mellanstadiet om forskning. Programmet handlar om att bekanta sig med forskarens arbete och prova på det naturvetenskapliga arbetssättet.
© Nobel Prize Outreach. Foto: Nanaka Adachi
-
I atomernas värld
Vad är det för skillnad på en atom och en molekyl, och vad betyder egentligen H2O? I det här programmet för mellanstadiet reder vi ut begreppen kring olika ämnen.
Image: geralt via Pixabay.
Högstadiet
-
Alfred Nobel och Nobelpriset för högstadiet
I slutet av 1800-talet skrevs ett testamente som kom att betyda mer än någon hade kunnat ana. Alfred Nobels tankar var tidstypiska och moderna på samma gång.
Alfred Nobel ca 1883
Från Nobelstiftelsens arkiv
-
Banbrytande upptäckter
Ett skolprogram för högstadiet om vetenskapens roll. Vi tittar närmare på några av 1900-talets mest betydelsefulla upptäckter och de tillämpningsområden de har idag.
Foto: Konstantin Kolosov via Shutterstock
-
Atomens hemligheter
Under 1900-talet har vetenskapspersoner ägnat sig åt att utforska atomens struktur och beteende. Många av dem har fått Nobelpris.
Dmitriy Rybin via Shutterstock
-
Genetik och upptäckten av DNA
Genetiken har utvecklats enormt under 1900-talet. Vilka upptäckter har lett fram till det vi vet idag?
Anusorn Nakdee via Shutterstock
-
Globala målen, världen och jag
Hållbar utveckling. Vad är det? Hur påverkar det mig? Hur kan jag bidra och hur hänger det ihop med Nobelprisbelönade upptäckter?
-
Rollspel om genetik och etik
Eleverna utgör i det här rollspelet en nyutsedd kommitté som har svåra beslut om genteknik att fatta.
-
Noveller – om Nobelpris, litteratur och att läsa mellan raderna
I programmet ”Noveller – om Nobelpris, litteratur och att läsa mellan raderna”, får eleverna bekanta sig med novellen som litterär genre.
-
Kreativitet
Genom övningar och diskussion får eleverna fundera över vad kreativitet kan vara när det gäller såväl Alfred Nobel och olika Nobelpristagare, som sig själva.
Marish via Shutterstock
-
Skolvisning
Vi presenterar Alfred Nobel och berättar om Nobelprisets historia och de senaste pristagarna.
© Nobel Prize Outreach. Foto: Clément Morin
Gymnasiet
-
Alfred Nobel och Nobelpriset för gymnasiet
Om Alfred Nobel, Nobelpriset och pristagarna. Eleverna får fundera över Nobels berömda testamente och prova på att själva utse en pristagare.
Alfred Nobel, 1853.
Foto från Nobelstiftelsen.
-
Banbrytande upptäckter
Ett skolprogram för gymnasiet om vetenskapens roll. Vi tittar närmare på några av 1900-talets mest betydelsefulla upptäckter och de tillämpningsområden de har idag.
-
Atomens hemligheter
Ett skolprogram för gymnasiet om atomer. Med hjälp av övningar och diskussioner lär vi oss om atomen och hur forskningen om denna utvecklades under 1900-talet.
Foto: Hal Gatewood
-
Genetik och upptäckten av DNA
Genetiken har utvecklats enormt under 1900-talet. Vilka upptäckter har lett fram till det vi vet idag?
Aziz Sancar DNA Model
© Nobel Prize Outreach. Foto: Alexander Mahmoud
-
Globala målen, världen och jag
Ett skolprogram för gymnasiet om hållbar utveckling. Genom övningar och diskussion får eleverna får närma sig begreppet hållbar utveckling och fundera över hur de globala målen hänger ihop med dem själva.
Foto: UN
-
Rollspel om genetik och etik
Eleverna utgör i det här rollspelet en nyutsedd kommitté som har svåra beslut om genteknik att fatta.
-
Noveller – om Nobelpris, litteratur och att läsa mellan raderna
I programmet ”Noveller – om Nobelpris, litteratur och att läsa mellan raderna”, får eleverna bekanta sig med novellen som litterär genre.
Triff via Shutterstock
-
Kreativitet
Genom kreativa övningar och någon film stimuleras eleverna till diskussion om kreativitet. Hur ser den egna kreativa processen ut?
Foto: Absolutvision
-
Pengar och politik
Ett skolprogram för gymnasiet om ekonomi. Med hjälp av övningar och diskussion får eleverna närma sig bredden inom den ekonomiska vetenskapen.
Herbert Simon Set of chess
© Nobel Prize Outreach. Foto: Alexander Mahmoud
Andra skolgrupper
-
Berättarministeriet – Uppdrag Nobelarkivet
Skolprogrammet är ett samarbete med Berättarministeriet, som syftar till att väcka elevers nyfikenhet på kemi och forskning.
© Nobel Prize Outreach. Foto: Nanaka Adachi
-
SFI-visning
Vi presenterar Alfred Nobel och berättar om Nobelprisets historia och de senaste pristagarna.
© Nobel Prize Outreach. Foto: Alexander Mahmoud.
-
Anpassade grundskolan: Idéer och uppfinningar
Besöket fokuserar på Alfred Nobel och Nobelpriset och avslutas med att eleverna utför ett experiment med fokus på den naturvetenskapliga arbetsmetoden.
© Nobel Prize Outreach. Foto: Nanaka Adachi
Digitalt och på egen hand
-
Digitalt: Alfred Nobel och Nobelpriset åk 1–3
En digital visning i museet för skolklasser åk 1–3.
Foto: Josephine Öhrlund
-
Digitalt: Alfred Nobel och Nobelpriset åk 4–6
En digital visning i museet för skolklasser åk 4–6.
© Nobel Prize Outreach. Foto: Alexander Mahmoud
-
På egen hand i museet
Besök Nobelprismuseet på egen hand med din klass!
Foto: Clément Morin © Nobel Prize Outreach